De högerpopulistiska och högerradikala partierna spenderar stora summor pengar på annonser i sociala medier

Politico har nyligen kartlagt vilka partier runtom i Europa som just nu spenderar allra mest pengar på annonser i sociala medier för att fr a nå de unga väljarna, vilka i stort sett lever hela sina liv på internet.

Undersökningen visar att av de tio ”top spenders”-partierna är hela sju av dem högerpopulistiska och högerradikala partier med ungerska Fidesz i spetsen och bland dem hittas också bl a österrikiska FPÖ, polska PiS, italienska FdI samt även svenska SD.

Tillsammans når dessa partier för närvarande tiotals och åter tiotals miljoner väljare dygnet om runtom i Europa och fr a just de unga väljarna och det går inte att säga något annat än att den ena annonsen är värre än den andra att döma av nedanstående bildkavalkad.

Tendensen är kort och gott att medan de gamla, historiska liberala och konservativa medelklasspartierna samt de gamla, historiska socialistiska arbetarpartierna liksom även de vänsterradikala och gröna partierna satsar sina pengar på dyra annonser i dagspressen och i tryckta tidskrifter samt på likaledes dyra, upptryckta plakat och affischer som sätts upp på gator och torg så satsar de nya högerpopulistiska och högerradikala partierna på internet och på att ”äga” den digitala världen där ungdomen ”hänger” och befinner sig.