Ny balett om ”Badin”

Det går inte att säga något annat än att Gustav ”Badin” Couchi just nu upplever något av en renässans. ”Badin” hyllas alltmer som den första kända (om än inte den första) afrosvensken av många av dagens svarta svenskar och en del utlandsadopterade ser honom som den första utlandsadopterade på en åtminstone symbolisk nivå och i ”Badins” fall blev han då ”adopterad” av Sveriges dåvarande kungahus den Holstein-Gottorpska ätten.

Nyligen avtäcktes också en minnessten över ”Badin” utanför Katarina kyrka på Södermalm i Stockholm där han är begravd (men på okänd plats) i närvaro av kronprinsessan och nu ska Kungl. Operan snart sätta upp en balett som Amir Chamdin ligger bakom, som också arbetar på att få till en framtida spelfilm om ”Badin”.

Dock undrar en (i alla fall jag) varför ”Badin” ska iscensättas med bar överkropp? Visserligen händer det att även vita manliga dansare uppträder i bar överkropp och vad gäller modern dans så gör även kvinnor ibland det men samtidigt finns det en historia av att svarta män blir hypersexualiserade och i det närmaste animaliserade och det är bara att hoppas på att Operan nu inte spelar på denna stereotyp och vare sig medvetet eller omedvetet.