Min ansökan om att återuppta min första polisanmälan mot Christian Peterson som lades ned förra året har fått avslag

Min ansökan om att återuppta (via överprövning av åklagarbeslut) min första polisanmälan mot Christian Peterson som lades ned förra året har nu tyvärr fått avslag och därmed är också min begäran om att få kontaktförbud (från Petersons sida gentemot mig) återigen nekad och detta trots att Peterson besökte min arbetsplats Karlstads universitet samt t o m filmade där med en drönare och därtill både ringde, mejlade och sms:ade mig vid upprepade tillfällen och allt detta skedde enbart från hans sida och utan att jag ville ha någon kontakt med denne.

Denna anmälan togs emot av (och naturligtvis av en ren slump) en kvinnlig polis med latinamerikansk bakgrund som gjorde ett gediget arbete och förhörde mig i egenskap av brottsoffer vid flera tillfällen samt lyfte fram att det också handlade om ett hatbrottsmotiv då Peterson regelbundet roar sig med att ha ”kul” åt att jag råkar bebo en (öst)asiatisk manskropp p g a att jag är adopterad från Sydkorea. Om inte ens en sådan väl genomarbetad anmälan går igenom så undrar en ju vad problemet är. Att ”omfattningen av kontakterna inte når upp till ett ofredande även om kontakten varit oönskad” är uppenbarligen motiveringen till att åklagaren än en gång lägger ned denna min anmälan men hur många oönskade kontakter ska då krävas?

Nu hoppas jag ändå på att min andra polisanmälan som rör både Christian Peterson och dennes kumpan Nick Alinia inte ska läggas ned utan leda till åtal men tyvärr har jag inte särskilt stort hopp om det utan risken är väl stor att även den anmälan läggs ned.

Därutöver har jag anmält de poliser som var i tjänst när Peterson och Alinia förföljde mig på Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm för några veckor sedan utan att ingripa trots att jag försökte få ett flertal poliser att göra det och även den anmälan har jag tyvärr inte något större hopp om (d v s att den kommer att leda till någon åtgärd) trots alla vittnet som såg vad som skedde.