Ny bok om Warner Oland

Rekommenderar filmvetaren Kim Khavar Fahlstedts nya bok ”Oland. Sveriges glömda Hollywoodstjärna” som handlar om Sveriges största Hollywoodstjärna bredvid Greta Garbo under 1900-talets första decennier Verner Ölund eller Warner Oland från Bjurholm i Västerbotten som gjorde världssuccé som den fiktive kinesiske detektiven Charlie Chan och som innan dess spelade ett flertal andra asiatiska filmroller.

Kims bok är särskilt intressant för den som är intresserad av filmhistoria och den amerikanska filmens första storhetstid, av amerikanska rasrelationer och västerländsk antiasiatisk rasism samt av den amerikanska och västerländska synen på öst- och sydostasiater och Öst- och Sydostasien.

Kim lyfter bl a fram ett antal Oland-filmer där olika typer av förbjudna rasöverskridanden äger rum trots att filmerna spelades in när rastänkandet kulminerade i USA och västvärlden och när t o m sexuella relationer mellan vita och icke-vita i praktiken var olagliga.

Ett exempel är filmen ”East is West” eller ”Flickan från Mittens rike” från 1922 där Oland spelar en kinesisk man som blir förtjust i en kinesisk kvinna som spelas av Constance Talmadge men som i själva verket visar sig vara en vit kvinna som i tidig ålder har blivit adopterad av kineser. Ytterligare ett exempel är ”Old San Francisco” eller ”Mongolen” från 1927 där Oland spelar en blandad person som har en irländsk far och en kinesisk mor och som ömsom beter sig som en vit man och ömsom som en ”österländsk” man innan hans ”orientaliska” blod till slut tar överhanden.

Innan den amerikanska s k produktionskoden hade satt sig helt, vilken bl a stipulerade att alla sexuella relationer över de s k rasgränserna var tabu och ”big no-no” i amerikansk film, fanns det m a o en viss öppning för att låta regissörerna spela på rasöverskridanden av olika slag.

Kim lyckas även lösa gåtan rörande Olands eventuella samiska påbrå genom att gå tillbaka till kyrkböckerna samt genom att konsultera en ögonläkare. Oland var nämligen USA:s och västvärldens största yellowface-skådespelare under första halvan av 1900-talet och ryktet säger att han knappt behövde sminka sig för att spela japan, burmes, kines eller mongol.

Det är nämligen mycket troligt att Oland helt enkelt led av hängande ögonlock och Kim slår inte bara hål på myten att Oland hade samiskt påbrå (det hade han då inte) utan också på myten att Oland inte sminkade sig när han spelade Charlie Chan (för det gjorde han definitivt).