I dagarna har Jimmie Åkesson och hans band Bedårande barn släppt ett nytt album vars sånger säger det mesta om vad Åkesson och SD anser ha gått fel och tror på inför framtiden

I dagarna har Jimmie Åkesson och hans band Bedårande barn kommit ut med ett nytt album vars sånger säger det mesta om var både Åkesson och SD står och vad Åkesson och SD anser ha gått fel och tror på inför framtiden (läs: en främmande makt styr i lönndom och homogeniteten har gått förlorad men det går att vinna över denna främmande makt och återställa homogeniteten):

Att den svenska s k nationella rörelsen är en sjungande, musicerande och delvis också dansande rörelse är ett faktum liksom att så alltid har varit fallet med revolutionära och avantgardistiska rörelser i svensk nutidshistoria – det gällde både den tidiga arbetarrörelsen och kvinnorörelsen liksom frikyrko- och nykterhetsrörelsen.

SD har ända sedan partiet bildades 1988 lika mycket svetsats samman av sång och musik (och delvis också dans) som av politisk ideologi med Ultima Thule som paradexemplet och många är också de vit makt-musikband som genom åren har spelat för SD på olika SD-tillställningar. 

Mattias Karlssons famösa ”segra eller dö!”-devis, som han slängde ur sig i besvikelsen efter 2018 års val, ekar av både det i SD-kretsar populära bandet Sabaton och flera vit makt-musiksånger och han har i intervjuer rekommenderat och talat uppskattande om nazistbandet Svensk ungdoms ballad ”Frågor till far” som bandet släppte 2002 tillsammans med ett antal sånger vars texter har författats av Sveriges gamle nazistledare Sven Olov Lindholm och den mytomspunne rasideologen, antisemiten och mångmiljonären Carl-Enfrid Carlberg.

Inom den s k nationella rörelsen måste alla ledare med självaktning både kunna dikta, sjunga och/eller musicera – det gjorde t ex Sveriges mest kände nazistledare Sven Olov Lindholm liksom landets mest kände fascistledare Per Engdahl och även SD:s förste partiledare Anders Klarström kunde likt Åkesson hantera ett piano och andra klaviaturinstrument även om han själv föredrog att spela klassisk musik på SD-mötena till de församlade (nazi)skinheadsens förvåning och antagligen också besvikelse men de fick ändå finna sig i att stå ut med både Schubert och Beethoven mellan de olika talen.

Detta valår råkar f ö också sammanfalla med att SD:s eviga husband Ultima Thule firar 40 år som band, vilket bandet som har följt med sedan BSS-tiden på 80-talet firar med en riksomfattande turné och ett nytt album med titeln ”Landskapslåtar”. 

Senast den 16 juli i år spelade Ultima Thule t ex i Kil i Värmland och släppte samma kväll en egen version av värmlänningarnas odödliga nationalsång ”Ack Värmeland, du sköna”. 

Och vad gäller Åkessons själv så uppträdde han tillsammans med sitt band Bedårande barn i sin egen hemstad Sölvesborg inför ett s k slutet sällskap den 26 mars i år. Och framåt slutet av juni i år släppte Bedårande barn ett nytt album – ”Ultima Thule” – som är ett regelrätt s k hommage-album tillägnat SD:s husband Ultima Thule som då fyller 40 år i år. 

Bland sångerna på Åkessons nya album hittas flera covers på Ultima Thule-sånger såsom favoriten i SD-sammanhang den kryptoantisemitiska och även ganska så våldsromantiska hitsången ”Stolt och stark” (”Ni tär på vår jord, ni tär på skalders ord, ni tär på vår kropp, Svea rikes härd, ni tär, känn bettet i vårt svärd”) som alla (nazi)skinheads kunde sjunga under SD:s Kampfjahre-period på 90-talet.

En sång som också får sägas nå upp till ”Stolt och starks” nivå vad gäller kryptoantisemitiska konspirationsteorier och som också finns med på Åkessons och Bedårande barns nya album är ”Protect and preserve” som innehåller strofer av följande art:

”Don’t be fooled by promises that sounds so very nice
Can’t you see that lie in their eyes?
We don’t want this land ruled by some foreign hand
Hear us sing to make a stand”

(…)

”I hate everything they’ve done
Hear us sing, anger in our chest
Decisions taken secretly, does anybody care
People say the treatment isn’t fair
And we suffer and we care”

På albumet hittas vidare också sången ”Försvara och bevara” som Åkesson har skrivit tillsammans med Ultima Thules sångare Jan Törnblom och som bl a innehåller följande strofer vilka ”talar för sig själv” som det heter:

”Låt dig ej förledas av den falska melodi
Dom lockar dig med lögn och hyckleri
Spott, förakt och slarv
Ack, så skändar ni vårt arv
Vad fäder byggt i tusen tidevarv
Jag färdas över landet
Genom byar, genom stad
Jag njuter allt det praktfulla dom gav
Ser en spegel, där syns ingen slav
Ah, vad jag sörjer allt dom gör
Sörjer att dom skövlar och förstör
Men om vi samlar oss, bekämpar den koloss
Kräver frihet, sliter bojor loss
Inget är av värde, allt ska bytas och bli nytt
Jag gråter över tider som har flytt
Minnet tycks så kort, allt raseras kastas bort
Jag bannar er för illdåd ni begått”

Andra sånger slutligen som hittas på Bedårande barns nya album och som Åkessons själv har skaldat och diktat ihop är ”Stängda dörrar” (”Sverige som var en homogen nation, ingen som våldsamt bråkade med varandra, dom kunde gå på torg och i parker, utan att riskera sina liv”), ”Förändringarnas frö” (”En vind sveper in å jag fattar ingenting, men i själen och i hjärtat känns det bra, något växt i tanken jag ser drömmens bild bli klar, jag vaknar till en värld som jag vill ha, tiden stannar, klockan slår, för alltid vill jag vara gul och blå, tiden stannar, klockan slår, för alltid skall jag vara gul och blå”) och ”Spegelbild” (”Du har aldrig skådat, du har aldrig känt min dröm, du har aldrig skådat du har aldrig känt min dröm, hur du än försöker, hur mycket du än vill, du kan aldrig se min sanning, du kan aldrig se som mig, hur du än försöker, hur mycket du än vill”).