DN:s Namn och Nytt-sida kan bara inte hålla sig utan måste helt enkelt passa på att publicera ett s k ”gulinghumor”-inslag för att roa sina läsare innan vinter-OS i Peking är över
Gång efter annan har jag genom åren ”hängt ut” DN för att regelbundet publicera olika visuella och/eller textuella s k putslustiga s k ”gulinghumor”-inslag som antingen emanerar från DN:s läsare eller från DN:s redaktion och nu känner jag mig tyvärr tvingad att göra det igen.

Tidigare brukade DN:s ledarstick som handlade om Asien (t ex om Japan, Nordkorea eller Kina) illustreras med ibland rejält grova rasstereotypa teckningar föreställande asiater, DN har på nyhetsplats publicerat en hel serie med foton föreställande asiatiska turister från olika länder som rör sig i grupp i Stockholms innerstad och fotograferar och kommenterat det på ett ”skojigt” sätt och enskilda DN-journalister har intervjuat asiatiska personer i tidningen och samtidigt passat på att ställa ”skojiga” frågor om att bl a äta ris o s v.
Detta ”skojiga” fotografi som en viss Tomas Lagerhed i Lidingö ser ut att ha skickat in till DN härrör från gårdagens DN och publicerades på dess Namn och Nytt (NoN)-sida som har en särdeles lång historia av just s k ”gulinghumor”.
Kontexten är då kort att i stort sett varje gång som ett större internationellt idrottsevenemang äger rum i ett (öst- och sydost)asiatiskt land så tenderar alltför många icke-asiater att passa på att ha ”kul” åt hur asiater anses se ut rent kroppsligen (d v s utseendemässigt) liksom hur de anses bete sig (t ex vad gäller kroppsspråk och ansiktsmimik), hur de anses låta (t ex i form av låtsasasiatiska interjektioner i stil med ”tjing tjong” eller fraser i stil med ”sayonara” o s v) och vad de anses inmundiga (t e x vad de äter liksom även hur de äter o s v).
Ibland kan enskilda icke-asiatiska idrottare och t o m hela icke-asiatiska lag larva sig genom att dra i ögonen så att de ser smala och sneda ut eller buga underdånigt och le löjligt lismande och inte minst brukar icke-asiatiska fans världen över göra det och samtidigt fotografera sig själva och därefter massprida fotona i sociala medier, på bloggar och t o m i s k mainstream-medier för att verkligen dela med sig av de känslor av lust och njutning som den s k ”gulinghumorn” alltid verka locka fram hos icke-asiater.