Om två skivinspelningar med de båda operasångarna Set Svanholm och Birgit Nilsson

Kan musik döda? Åtminstone kan musik spelas när människor dödas såsom till tonerna (och rösterna) av två stora svenska operasångare – nämligen Set Svanholm och Birgit Nilsson:


En genomläsning av Alex Ross bok “Wagnerism: Art and Politics in the Shadow of Music” har fått mig att förstå att den skivinspelning som (nazityska) Reichsmusikkammer gjorde av Wagners Götterdämmerung i Bayreuth i juli 1942 då den svenske tenoren Set Svanholm uppträdde som den ”ariske” hjälten Siegfried och den skivinspelning som (brittiska) Decca gjorde av Wagners Die Walküre i en studio i Wien i november 1965 då den svenska sopranen Birgit Nilsson uppträdde som den likaledes ”ariska” hjältinnan Brünnhilde i båda fallen kan ha spelats upp (d v s på skiva) när människor dödats.


Götterdämmerung-föreställningen i Bayreuth ägde rum den 21 juli 1942 dagen innan Förintelsen i dess industriella skala igångsattes i och med att förintelselägret Treblinka öppnades och gettot i Warszawa tömdes och skivan som förevigade Svanholms röst kan mycket väl ha spelats i just olika läger och getton av kommendanter och SS-officerare under krigsåren.


Deccas Die Walküre-inspelning användes av Coppola i den kanoniserade flyganfallsscenen i Vietnamkrigsfilmen Apocalypse Now från 1979 och skivan och just stycket Valkyriernas ritt som inleder den tredje akten och där Nilssons röst hörs tillsammans med sina valkyriesystrar kom sedan att spelas på hög volym från luften när bl a USA invaderade Grenada 1983 liksom bl a även när USA invaderade Irak både 1991 och 2003.


Svanholm uppträdde i det s k Grossdeutschland (såsom på operahusen i Prag, Berlin och Wien och just även på Wagner-festspelen i Bayreuth) åtminstone ett 40-tal gånger och märkligt nog bl a på Berlinoperan i samband med den s k Kristallnatten i november 1938 samt på Wienoperan den 31 januari 1943 när fältmarskalk von Paulus kapitulerade i Stalingrad – d v s den svenske hjältetenoren hann med att ”pricka” in både Novemberpogromen, Förintelsen och när kriget vände i och med att ryssarna vann slaget om Stalingrad och han räknades som en av de högst betalda sångarna i Tredje riket tillsammans med sin landsmaninna värmländskan och populärkulturikonen Zarah Leander.


Efter kriget kom f ö både Svanholm och Nilsson att uppträda på ”överklassnazistiska” Hjälpkommittén för Tysklands barns välgörenhetskonserter 1948 respektive 1953 som bl a samlade in pengar till änkorna och barnen till de avrättade, suiciderade och stupade nazistledarna och SS-officerarna liksom till återuppbyggnaden av naziströrelsen bland de nazistiska flyktingarna i Spanien, Sydamerika och Mellanöstern och båda slutade dessutom som hovsångare respektive hovsångerska (och Svanholm slutade därtill som chef för det som idag är Kungl. Operan).