Om Asterix och rasstereotyper

DN:s Jonas Thente har naturligtvis rätt när han idag skriver om Asterix skapare Albert Uderzos bortgång för precis som Hergés Tintin har Asterix öppnat både världen och historien för miljontals och åter miljontals västerländska barn och ungdomar i generation efter generation. Framför allt för otaliga arbetarbarn i Sverige och i Väst har serier som Asterix och Tintin haft en bildande roll och pedagogisk uppgift vad gäller att berätta om historiska riken och skeenden och avlägsna länder och folk som de (d v s arbetarna barn och ungdomar) kanske aldrig hade kommit i kontakt med annars men tyvärr vimlar Asterix liksom Tintin samtidigt av både åtskilliga rasstereotyper och koloniala fantasier.
90765870_10157296438780847_8168484629657944064_n.jpg
 
”Uderzo och hans medskapare René Goscinny öppnade 1961 världen för den lille Asterix och hans så småningom miljoner läsare. Han hade en frodig men ändå exakt tecknarstil, Uderzo, men det var ansiktena han triumferade med. Få har kunnat teckna så uttrycksfulla och ändå enkla konterfej som han, vare sig de tillhört galler, vikingar, britter, belgare, greker eller olyckliga soldater i den hårt prövade romerska ockupationsmakten. Uderzos pennor fyllde en rik och historiskt mycket bildande värld med kött och blod.”