Mitt avsked till den antirasistiska forskarvärlden (OBS: ett i efterhand redigerat inlägg)

Själv har jag i praktiken offrat allt för min forskning och utan att någonsin ha belönats för det utan tvärtom så har jag råkat riktigt illa ut p g a min forskning och mina publikationer (flera på varandra följande avsked, indragna medel, otaliga hot, flera anmälningar, åtal, rättegångar och domar o s v) samt gått miste om åtskilliga forskningsmedelstilldelningar och tjänstetillsättningar trots att ytterst få hum-sam-forskare i min ålder har lyckats åstadkomma så mycket för den svenska forskningen om ras, rasism, minoriteter och svenskhet mätt i antal peer review:ade/referee:ade texter och i antal citeringar och refereringar och både i Sverige och inom ett flertal språkområden runtom i världen (jag har då åtminstone ett 50-tal sk vetenskapliga publikationer bakom mig och 1000-tals citeringar och refereringar på ett flertal olika språk).

 

 

 

 

Få andra forskare i Sverige som ägnar sig åt frågor om ras och rasism snittar exempelvis på 4-5 utlandsbesök och internationella konferenser per år och 25-35 seminarier och föreläsningar och 10-talet publikationer per år utöver all annan ”output” från min sida som inte ens går att räkna och mäta i siffror. Vidare har jag utvecklat och myntat teorier, hypoteser, modeller, termer och begrepp som rör ras och rasism och både tagit strid för och tagit stryk för rasbegreppet och statistik om ras och minoriteter liksom arrangerat konferenser, symposier och seminarieserier samt drivit nätverk och ansvarat för antologier om ras och rasism på ett sätt som få andra forskare i landet har gjort men inget av detta har någon som helst betydelse inom den samhällssektor som samtidigt säger sig respektera meriter och kompetens mer än allt annat, det vill säga den svenska högskole- och forskarvärlden.

 

 

 

Jag lämnar därför härmed den svenska antirasistiska och feministiska forskarvärlden bakom mig trots att jag med råge är en av de forskare i landet som har ägnat mig åt forskning om ras, rasism, minoriteter och svenskhet både allra längst mätt i tid och allra mest mätt i energi och inte minst mätt i antal publikationer, presentationer och andra insatser och aktiviteter som jag under många år har stått bakom för att bidra till och utveckla den svenska rasismforskningen.