Debatten om Fazers s k kinapuffar-logo revisited

DN Kultur:s Kristina Lindquist ger alla oss svenska asiater som i åratal har kritiserat den myckna förekomsten av rasstereotyper av asiater i den svenska offentligheten rätt:
 
 
”Kunskap om historiska sammanhang och rasistiska bildtraditioner är ett viktigt verktyg för att blottlägga de stereotyper som faktiskt verkar för avhumanisering även i vår tid – och därför är en kunskapsbank som Bilders makt så välkommen. Samtidigt vet den som minns debatten om Fazers kinapuffar att det inte går att reducera rasismen till ett rent informationsproblem. Det var knappast bara okunniga människor som avfärdade den rasistiska förpackningen som en politiskt korrekt icke-fråga.”
 
Asiater är då högst sannolikt den minoritet som stereotypiseras allra mest i dagens Sverige och västvärld då rasstereotyper av asiater fortfarande just inte uppfattas som rasstereotyper av de allra flesta majoritetsinvånare och icke-asiater i Sverige och i västvärlden.
 
När den aggressiva debatten om Fazers s k ”kinapuffar”-logo var en rasstereotyp eller ej rasade som allra mest (och som allra värst) i september 2011 genomförde opinionsinstitutet SIFO på SVT:s uppdrag en undersökning som visade att endast 3% av de tillfrågade upplevde bilden som kränkande (enda undantaget var åldersgruppen 15-29 år – 8% av 15-29-åringarna svarade trots allt att de upplevde bilden som kränkande) och vilket föranledde braskande och smått triumferande rubriker i stil med ”97% av svenska folket tycker inte att Fazers kinapuffar är rasistisk”.
 
Debatten om Fazers s k ”kinapuffar”-logo utgjorde f ö startskottet på och bildade upptakten till de 20-talet offentliga debatter som följde i landet om rasstereotyper av olika minoriteter och vilka just rasade på ett synnerligen aggressivt sätt mellan 2012-15 och gjorde SD till ett tvåsiffrigt parti (SD tog klivet från 9% till 10% i opinionsundersökningarna just när något av rasstereotypdebatternas rasstereotypdebatt rasade som allra mest och som allra värst vintern 2012, nämligen rasstereotypdebatten om ”Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul”) liksom att de sammantaget försatte den svenska (vänsterliberala) antirasismen i en djup kris då de allra flesta av landets antirasister eller åtminstone en mycket stor andel av dem valde att försvara rasstereotyperna mellan 2011-15.
Apropå kunskapsbanken Bilders makt.
 
 
Gilles Deleuze: ”Il y a toujours un Nègre, un Juif, un Chinois, un Grand Mogol, un Aryen, dans le délire ”.
 
Fritt översatt – ”I det (vita) deliriumet (alternativt i den vita psykosen alternativt i vithetens psyke) finns det alltid en svart person, en jude, en kines, en muslim och en arier”.