SvD Kulturs krönikör Lotta Lundberg bidrar till att i revisionistisk anda ärerädda (Nazi)Tysklands största stjärna Zarah Leander

SvD Kulturs krönikör författaren Lotta Lundberg drar nu sitt strå till stacken för att återupprätta Zarah Leander vars tid verkligen är nu i den reaktionära nostalgins (sam)tid och ”alla” kan som bekant älska Leander från nostalgiska högerpopulister och nostalgiska nationalsocialister (såsom Nordiska motståndsrörelsen som också hyllar Leander som den antisemit, anti-brittiska demokratihatare och Hitlerbeundrare hon var) till nostalgiska hbtq-personer och nostalgisk s k kulturvänster och däremellan alla som fascineras av 1930- och 40-talsestetik.
 
 
Lundberg nämner f ö även Ulla Billquist som möjligen hade en relation med Leander och som också hon har återupprättats på sistone och liksom Leander passar också Billquist som hand i handske i den reaktionära nostalgins (sam)tid.
17498757_10154522534135847_7688781358878379505_n.jpg
 
Leander och Billquist hade många likheter – båda var sin tids största populärkulturella ikoner i Tyskland respektive i Sverige, båda var gifta med högerextremister och båda hade samröre med extremhögern (Riksföreningen Sverige-Tyskland respektive det nazistiska s k Lindholmspartiet) och båda har blivit s k gayikoner och populärkulturella fixstjärnor.
 
Den stora skandalen (och skammen) är då inte, som Lundberg påstår, att det s k svenska folket har velat förtränga och glömma bort Leander p g a någon slags projektion eller något slags hyckleri utan det faktum att Nazi-Tysklands och det ockuperade Europas allra mest älskade stjärna och allra största diva faktiskt var en svenska och sist men inte minst att ”alla” nu gör allt för att återupprätta hennes heder och hennes rykte för hennes storhet och hennes (gay)ikonstatus kan naturligtvis ingen ta ifrån henne.
17553632_10154522533910847_6761737549143772891_n