En ny dokumentärfilm om utlandsadopterade har premiär i dagarna

Den 20 april i år sänder SVT Osmond Karims och Malin Holmberg-Karims nya film ”De ensamma” och den 22 mars premiärvisas filmen på Röda kvarn i Helsingborg.
 
 
 
Filmen, som en uppföljning på ”Raskortet”, handlar om hur det är att vara icke-vit svensk och att leva i de Andras kroppar, d v s om att de utlandsadopterade ser ut som utomeuropeiska invandrare samtidigt som de är som majoritetssvenskar:
 
”Jag kom till Sverige från Uganda som barn med min familj på 70-talet, och som barn söker du ständigt efter människor att identifiera dig med. När du då ser människor som har samma typ av utseende som dig tänker du att ni kanske har samma bakgrund. Ganska snart upptäckte jag att vi inte alls kunde identifiera oss med varandra. De adopterade var svenska i sitt sinne och jag var invandrare – det fanns ett gap mellan oss, som vi inte kanske förstod då. Jag kände det som att jag kom hit som en outsider när de som var adopterade direkt blev en del av samhället; ‘varför klagar ni, ni har ju det bra’?’ , säger Osmond Karim och fortsätter: – Eftersom många frågade tänkte jag ändå; ‘okej ni säger att ni har något ni vill berätta, varsågoda’.”
 
Filmen (och vilket titeln skvallrar om) handlar inte minst om den extrema rasliga ensamhet och rasliga isolering som i stort sett alla icke-vita utlandsadopterade lever med både som barn, under uppväxten och i vuxenlivet liksom om den transrasiala erfarenheten, d v s att de adopterade ”på ytan” och rent fysiskt-kroppsligt är icke-vita samtidigt som de identifierar sig med, orienterar sig mot och praktiserar och iscensätter (svensk) vithet.