Om namnlistor över högerextremister

Ett tips till alla s k kalenderbitare – en polsk databas över Auschwitz SS-personal (”Załoga SS KL Auschwitz” – och polackerna har dessutom varit vänliga nog att översätta de biografiska uppgifterna till engelska).
 
 
Det är mycket sällan sådana här namnlistor över nazister, fascister och högerextremister skapas och publiceras och gör de det så är det i bokform men här handlar det då om en digital och dessutom offentlig databas.
 
Det var just p g a bristen på sådana här namnlistor som jag själv gav ut min s k namnbok (i bokform) som listade närmare 30 000 svenska nazister, fascister och högerextremister och sedan dess har jag lagt ut ytterligare ett antal tusen namn på min hemsida (och utöver det så ”sitter” jag f ö på ännu fler opublicerade namn på svenska nazister, fascister och högerextremister): Förlagan bakom min namnbok som kanske med all rätt blev rätt så sågad av den svenska (antifascistiska och antirasistiska) medie-, kultur- och forskarvärlden av fr a etiska skäl var flera tyska men också vissa baltiska publikationer som listade namnen på alla som exempelvis hade arbetat inom och varit frivilliga i olika nazistiska, fascistiska och högerextrema underrättelsetjänster, miliser och förband.
 
Sedan finns det så klart ett uppenbart etiskt problem med att skapa och publicera sådana här namnlistor och databaser (som jag då själv uppskattar och är för men jag är medveten om att de allra flesta nog inte gillar dem och nog är emot dem av just etiska skäl som ju helt enkelt kan översättas med mänskliga skäl) då åtskilliga om inte de flesta av de som listas har barn och barnbarn och andra släktingar som lever idag och naturligtvis har de efterkommande inte på något sätt någon skuld till vad deras föräldrar eller släktingar en gång trodde på och en gång gjorde.