Om att marknadsföra böcker som andra har skrivit

Då och då händer det att olika fr a akademiska förlag som Palgrave, Routledge, Ashgate och olika University Press hör av sig och ber mig författa en mening eller två för att marknadsföra en viss bok och meningen används sedan som baksidestext och/eller på förlagets hemsida men aldrig tidigare har jag (mig veterligen) figurerat för att saluföra en högerradikal publikation.
Den fortfarande rätt så färska antologin ”Haveriet – den humanitära stormaktens fall” som Andreas Swedberg och högerextrema Realia förlag som också driver den rätt så rejält högerextrema bloggen och Facebook-sidan Realia-Posten (besatt som den är av det s k ”folkutbytet” och ”elitens” ”svek” mot ”svenska folket”) gav ut inför julen förra året med förhoppningen om att boken skulle komma att bli 2016 års julklapp i landets SD-kretsar använder nu en mening från min blogg för att marknadsföra boken (tillsammans med en mening från Jan Sjunnesson) och där mitt namn antagligen kommunicerar och signalerar s k ”extremism” i högerradikala, högerextrema och högerpopulistiska sammanhang:
 
”Min kvalificerade gissning är att vi bara har sett början på denna utveckling – allt fler forskare särskilt inom humaniora liksom även inom samhällsvetenskaperna kommer under de kommande åren att ‘komma ut’ som högerradikala. – Tobias Hübinette (fd. Expo) om boken Haveriet”
 
Än så länge har ”Haveriet” inte lyckats uppnå några medaljplatser (d v s guld, silver eller brons, d v s 1:a, 2:a eller 3:e plats) på landets olika bokförsäljningslistor vilket ju Karl-Olov Arnstbergs och Gunnar Sandelins ”Invandring och mörkläggning” (d v s Sveriges svar på Pat Buchanans The Death of the West, Éric Zemmours Le Suicide français och Thilo Sarrazins Deutschland schafft sich ab) lyckades göra inför julen 2013 när boken kom att bli tusentals sverigedemokraters och högerextremisters julklapp efter att ha fått draghjälp från DN via en helsidesannons och via DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och DN-skribenter som Richard Swartz vilka ju annars är rätt så radikala antifascister och antirasister men i just detta fall så försvarade de annonsen flera gånger om och med all sannolikhet så klart och enbart av egenintresse och inte på något sätt av ideologiska skäl, d v s de valde att med näbbar och klor försvara beslutet att ha tagit in annonsen inför sina antifascistiska och antirasistiska läsare och prenumeranter samtidigt som de mycket väl visste att boken just p g a DN-helsidesannonsen närmast över en natt blev en bästsäljare och hamnade på medaljplats på ett flertal bokförsäljningslistor.
 
Det återstår att se om SD:s kärnväljare är fortsatt lojala bokkonsumenter och bokläsare och om citatet från min blogg nu kommer att sätta fart på bokförsäljningen (och i mitten av januari hamnade ”Haveriet” under en period åtminstone på 6:e plats på Bokus försäljningslista) eller om även Realia förlag likt Arnstberg och Sandelin till slut kommer att tvingas köpa en helsidesannons i DN för att få snurr på försäljningen av antologin som bjuder på sådana namnkunniga författare som statsvetarna Claes G Ryn och Stig-Björn Ljunggren, matematikforskaren Tanja Bergkvist, språkvetarprofessorn och SvD-ledarkolumnisten Inger Enkvist, Nya Wermlands-Tidningens politiske redaktör Henrik L Barvå, Handelshögskolans Jan Tullberg, KTH-forskarna Peter Stilbs och Jan-Erik Gustafsson, journalisterna och ledarskribenterna Rolf K Nilsson och Marika Formgren och SD:s chefredaktör Dick Erixson.