Varför uppträdde egentligen Birgit Nilsson, Jussi Björling och andra svenska sångare och musiker för extremhögern?

Det finns ett antal (jättelika) frågetecken som jag inte kan släppa vad gäller den svenska extremhögern och ett av dem rör den pampiga och påkostade ”välgörenhetskonsert” som ägde rum i S:t Jacobs kyrka i Kungsträdgården i Stockholm den 12 november 1953 och som överklassnazistiska Hjälpkommittén för Tysklands barn anordnade i närvaro och i beskydd av vår nuvarande konungs mor prinsessan Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha och där den världsberömda operasångerskan Birgit Nilsson som numera pryder våra 500-kronorssedlar sjöng tillsammans med Kungliga Operans kör som dirigerades av Arne Sunnegårdh som hade varit lärare åt Nilsson vid Kungliga Musikhögskolan.
 
Dessutom uppträdde även konsertsångerskan Gun Bergström, harpisten Ingrid Lang-Fagerström, oboisten Rolf Lännerholm som också han var lärare vid Kungliga Musikhögskolan, violoncellisten Gösta Lundqvist, sångaren och prästen Sven J:son Bernander och organisten Waldemar Åhlén som även var tonsättare och bl a har komponerat melodin till den folkkära psalmen och sången ”En vänlig grönskas rika dräkt”. Slutligen höll kyrkoherde David Svenungsson som sedermera blev moderat riksdagsledamot ett anförande.
16300424_10154335994055847_8758413951861348199_o
 
I detta illustra sällskap är mig veterligen endast prinsessan Sibylla och Sven J:son Bernander (som var medlem i det s k Furugårdspartiet 1931) mer eller mindre välkända nazister medan Sunnegårdh visserligen kom från en högerextrem familj och Åhléns bror musikdirektör David hade varit organiserad högerextremist under kriget.
 
I övrigt är det fortfarande ett mysterium för mig att Kungl. Operan (i och för sig hade dess chef Harald André mottagit nazistiska Tyska Örnens Orden 1942) och Birgit Nilsson ställde upp och uppträdde för Hjälpkommittén för Tysklands barn som ända sedan dess grundande 1945 gång på gång hade ”hängts ut” i både borgerlig och socialistisk press som varande helt och hållet en överklassnazistisk frontorganisation som bara mellan 1945-53 samlade in hela 466 012 387 kr i dagens penningvärde (d v s närmare en halv miljard kronor som samlades in bland svensk pro-nazistisk övre medelklass och överklass) för att hjälpa tusentals nazister och krigsförbrytare att fly från Europa till Sydamerika och Mellanöstern, för att återuppbygga den nazistiska rörelsen både i Sverige, i Tyskland, i Europa och i världen i övrigt och för att via prinsessan av Isenburgs Stille Hilfe slussa stora summor pengar till den överlevande tyska nazisteliten.
 
Sedan är det väl lika bra att nämna att operasångerskan Ruth Moberg sjöng för det tyska nazistpartiets svenska avdelning på en konsert på Konserthuset i Stockholm 1941, att operasångare Gösta Björling sjöng för nazistiska Svenska aktiva studentförbundet 1943 samt att Jussi Björling sjöng för pro-nazistiska Svensk-tyska föreningen vid ett flertal tillfällen på Grand Hôtel i Stockholm i samband med att nazityska toppnamn besökte Sverige samt att dennes son operasångaren Rolf Björling fortsatte i sin fars fotspår och uppträdde för pro-nazistiska Svensk-tyska föreningen långt in på 1970-talet och i närvaro av vår nuvarande kung och drottning.