Om sexualisering av minoriteter än en gång

På väg till Oslo för att bese finska Ateneums stora och kritikerrosade japonism-utställning ”Japanomani i den nordiska konsten 1875–1918” på norska Nationalmuseum samt det bernadotteska dubbelmonarkislottet som bara är öppet för visningar på sommaren, och där Huset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg ju numera huserar till åtminstone för hundra år sedan många svenskars sorg, och minns den första utländska inbjudan och presentation som jag erhöll och höll efter att ha börjat undervisa vid Karlstads universitet förra höstterminen, ett evenemang som en norsk icke-vit hbtq-grupp anordnade och som handlade om hur olika minoritetsgrupper både sexualiseras och avsexualiseras i både homo- och heterosexuella sammanhang och inte minst i konkreta och ”vardagliga” dejtingsituationer, och påminns fr a om hur mycket som har hänt sedan dess på den ”fronten” som ju så många har en åsikt om och som så många minoritetsinvånare är alltför välbekanta med:
 
Idag är fr a tonårspojkar och unga män från Mellanöstern och Afrika extremt hyperheteromaskuliniserade på ett samtidigt icke-normativt och närmast monstruöst vis i den ”de tafsar på våra vackra vita kvinnor”-debatt som har exploderat på sistone medan dess inverterade hyperheterofeminiserade motsvarighet att asiatiska kvinnor är så ”lätta på foten” på ett likaledes icke-normativt och närmast motbjudande sätt att de mer eller mindre alla är semiprostituerade och ”förför våra välväxta vita män” knappast heller har avtagit sedan dess samtidigt som muslimska kvinnor har fortsatt att avsexualiseras och avfeminiseras i en troligen större utsträckning än vad svarta kvinnor till och från har råkat ut för under åren medan den avsexualisering och tillika avmaskulinisering och t o m infantilisering som tidigare drabbade asiatiska män trots allt håller på att förändras sakta men säkert i takt med att asiatisk (populär)kultur blir alltmer mainstream i västvärlden och slutligen har både latinamerikanska män och kvinnor kunnat fortsätta att ”normsexualiseras” alltmer då den sexualiserande tropikalisering som tidigare drabbade latinamerikaner nog verkar ha avtagit på senare tid.