Ace Wilders scenshow: En antirasistisk hyllning till Östasien och en queerfeministisk dragshow eller en rasstereotyp orgie?

Feministen och antirasisten Ace Wilder berättar om sin ”asiatiska” stil och om sina ”asiatiskt” friserade, ”asiatiskt” sminkade och ”asiatiskt” klädda ”samurajdansare” inför kvällens melodifestivalfinal:

http://www.svt.se/melodifestivalen/ace-wilders-okanda-samuraj-inspiration-i-melodifestivalen-2016-de-ar-dar-for-att-kriga

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article22220872.ab

”Det var väldigt medvetet att dansarna skulle vara klädda som samurajer. De är krigare och coola, precis som killar.”

En smart och och även snygg kritik (Ace Wilders scenshow och koreografi anses då av både kritiker och publik vara den bästa i årets melodifestival) av det japanska patriarkatet och den svenska sexismen på en och samma gång?

En politiskt medveten queerfeministisk dragshow som i antirasistisk anda hyllar Östasien?

Eller en s k freudiansk felsägning (d v s citatet här ovan) – d v s asiatiska män är som kvinnor, och kan även utan problem iscensättas av kvinnor.

mbus6pptw8li3uet36ob9ngkmhu-jpg.jpeg