Angående den senaste uthängningen av mig som rasist på ledarsidan i dagens DN

Dagens Nyheter och dess ledarskribent Erik Helmerson hänger idag ut mig och ett antal andra som ska delta på årets MR-dagar i Göteborg som varande extremister och rasister:

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-extremt-ar-det-nya-normala

Jag vill meddela att den programpunkt som DN syftar på, där jag ska samtala om vita män också kan vara antirasister, inte är en programpunkt som jag känner igen. Jag anmälde en helt annan programpunkt som handlade om rashierarkier och rasstrukturer i det nya genomsegregerade hypermångfalds-Sverige, och som inte på något sätt handlade om frågan ”Kan alla agera mot rasism, även vita svenska män?”. Jag har nu kontaktat arrangörerna bakom MR-dagarna och frågat hur det kunde bli så att jag stoppades in i en programpunkt som jag inte kände till någonting om.

Detta är f ö sjunde gången som jag hängs ut som rasist i DN sedan 2012, och utöver det har Svenska Dagbladets ledarsida och ett flertal andra dagstidningar, tidskrifter och magasin i tryckt pappersform dessutom också hängt ut mig på ett liknande sätt under de senaste åren (för att inte tala om alla nätpublikationer) för att just vara rasist, essentialist och biologist då jag råkar vara en av (ytterst) få svenska forskare som operationaliserar rasbegreppet och använder termen i relation till dagens Sverige, så det handlar inte om att jag blir uthängd per se (även om det också är ett problem när det sker så frekvent och så massivt just i mitt fall, och dessutom i landets största tidningar) då jag står för det jag säger och skriver vad gäller frågor om ras och vithet utan problemet är att det denna gång bygger på uppgifter som inte ens jag själv kände till.

Och slutligen – nu är det vill ingen tävling i vem som hängs ut allra mest som rasist räknat i antal tryckta artiklar, men hade det varit det så hade jag nog tyvärr vunnit med råge inom det antirasistiska och antifascistiska lägret: jag ligger vid det här laget ungefär på samma nivå som vissa SD:are som också regelbundet pekas ut som rasister av landets redaktioner och journalister.